Totalt antall sidevisninger

onsdag 10. september 2014

Oppdrag Breiva


Lærerstudentene som har norsk 2 var på et oppdrag ute i naturen i 1. samlingsuke. Oppdraget gikk ut på å innhente inspirasjon og motivasjon til å lage varierte og praktiske undervisningsformer med fokus på grunnleggende ferdigheter. Når vi la ut på denne turen hadde jeg ikke noen plan for hva jeg skulle se etter, jeg tenkte at inspirasjonen kom når jeg fikk se hva naturen hadde å by på av kreative undervisningsopplegg.  


Soløyvannet bader i høstsola
Når vi kom fram til Soløyvannet oppdaget jeg føttene til Knerten i et bål. Hva har skjedd her? Hvor er overkroppen? Er dette den jeg tror det er?  Dette kan være en motivasjonsfaktor når elevene skal skrive fortellinger i norskfaget, at man er ute på tur og kommer over noe som er mystisk. Elevene får oppdage og utforske rundt mysteriet og motiveres til å skrive om dette. Læreren kan skrive starten og elevene fortsetter på fortellingen.

De mystiske "bena"
Det står et naust ved vannet som består av mange bokstaver. Elevene kan dra på bokstavjakt ute i naturen. Kanskje de kan finne hele alfabetet? Dette naustet er også symmetrisk, men hvor er symmetrilinja?
E, H, F, I, L T. Eh, filt?




7 kommentarer:

  1. Det er uendelig mange muligheter for læring ute i naturen! Hvordan ville du innlemmet arbeid med digitale verktøy i opplegget ditt?

    SvarSlett
  2. Elevene kan bruke tekstbehandlingsprogram i skrivingen av fortellingen om de mystiske bena. Bare det å bruke datamaskiner i skriveprosessen kan øke skriveopplevelsen og skrivegleden hos elevene. Et vanlig skriveark kan nemlig by på større utfordringer enn vi kanskje tenker på; holde seg på linjene, starte på riktig plass, mellomrom mellom orda, avsnitt, små og store bokstaver osv. På PC-en løses disse utfordringene enkelt ved at PC-en selv gjør mye av jobben. Å holde seg på linjen er ikke lengre noe problem, og ved et lite tastetrykk vil små bokstaver bli til store. Dette er eksempler på hvordan fokuset kan flyttes fra de tekniske utfordringene barn møter i skriveprosessen og over til selve skrivegleden.

    SvarSlett
  3. Morsomt at du fant "knerten" i naturen, dette er en figur barn flest har kjennskap til og kan relatere til, ergo hvis en underviser barna om et emne, og tar de ut i naturen hvor de finner ulike produkter, kan disse produktene bidra til at elevene tilegner seg "knagger" å henge kunnskapen på.

    SvarSlett
  4. Enig Veronica. At elevene får undre seg og faktisk oppleve "på ekte" at her har det skjedd noe muffens, vil kanskje motivere og inspirere dem til å skrive fortsettelsen på fortellingen.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Fine bilder, god fantasi i Knerten-fortellinga. Denne ville elevene ha fått skrivelyst av.

    SvarSlett