Totalt antall sidevisninger

mandag 29. september 2014

Digital ABC

Digital ABC

ABC bøker er praktiske hjelpemiddel som bygger på teoriene fra de ulike lesemetodene. Disse har hatt en sentral plass i leseopplæringen over lang tid.
Barn som begynner på skolen i dag har helt sikker vært borti en masse barnebøker som er rikt illustrerte, de har ganske sikkert mange elektroniske bøker og spill hjemme som de har brukt lenge før de begynner på skolen. I dagens samfunn har de aller fleste hjem PC-er, Ipad og lignende hjemme og barna holder på med disse daglig.

Digital ABC laget i PowerPoint. Slangen har jeg tegnet i Paint.



De kommersielle ABC-bøkene er ferdige bøker der barna skriver inn det som «mangler», de lærer bokstavene ved lydering og det er som regel et bilde til ordene som de skal lære. Ved at barna får lage sine egne ABC-bøker på datamaskinen får de gjort alt fra bunnen av. de starter med en bokstav og jobber ut fra den etter kriterier som blir gitt. Dette gjør arbeidet med bokstavene morsomt for barna og de får tegne egne illustrasjoner til bokstavene sine i Paint dette gjør at de selv kan konsolidere bokstavene til egne tegninger, ikke ferdiglagde. Ulempene kan være at de ikke har digitale kunnskaper til å holde på i PowerPoint, elevene trenger oppskrifter i hvordan de gjør dette og læreren må gjøre dette lett forståelig. Når elevene lærer å bruke disse digitale verktøyene til produksjon av egne ABC-bøker, vil de lære bokstavene og ord på egne premisser og interesser. 

5 kommentarer:

  1. Dette ser spennende ut. Jeg ønsker meg en slik oppskrift som du nevner ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har selv skrevet om denne måten å arbeide på i min blogg. Noe jeg ser at jeg har glemt å nevne, er nødvendigheten av å lage akkurat den "oppskriften" for elevene slik at det kan gå smertefritt å arbeide på denne måten. I hvilket klassetrinn tror du det passer å arbeide med digital abc?

    SvarSlett
  3. Jeg tror elevene vil lære dette fort, men det er viktig at man starter med noen få kriterier til ABC-en og bygge videre på den digitale kunnskapen etter hvert. Denne formen for bokstavlæring på barnetrinnet vil være en fin avveksling fra den "vanlige" undervisningen. Hvis man legger opp til stasjonsarbeid kan digital ABC være oppgaven på en stasjon, da får læreren bedre tid til å lære hver enkelt elev bruken av disse digitale ferdighetene.

    SvarSlett
  4. Fortnuftig å begynne "smått" og overkommelig. Skrive den aktuelle bokstaven "stor" og "liten", skrive et ord med bokstaven i, tegne og sette inn et bilde/sette inn et bilde/fotografi (eleven selv har tatt?). Animasjoner slik at bokstavene kommer "hoppende inn" vil slå an. Etter hvert vil læreren få problemer med å begrense elevene, men det er luksus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at det er lurt å starte smått. Jeg er sikker på at dette kan bli en suksess, har lyst å prøve det når jeg begynner å jobbe og kan bestemme selv!

      Slett