Totalt antall sidevisninger

tirsdag 23. september 2014

Bruk av IKT i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen

PC- En moderne læringsarena på barnetrinnet

Når elevene begynner på skolen er de på ulike nivå i lese- og skriveferdighetene og alle skal få rike muligheter for å utvikle seg videre. Lesing og skriving er parallelle prosesser i den enkeltes læring, elevene utvikler lesing gjennom skriving og skriving gjennom lesing. Men barn finner likevel ulike veger inn i lese- og skrivekunsten, og det finnes mange gode arbeidsmåter som kan brukes for å variere og gjøre den grunnleggende lese- og skriveopplæringa motiverende for elevene.

Tekstbehandlingsprogrammet Word skaper motivasjon!?

For de aller fleste 6- åringene som begynner på skolen er datamaskin et selvsagt inventar hjemme, og de bruker disse daglig til spill, TV og video. Derfor er det ingenting som tilsier at man ikke skal bruke dette hjelpemiddelet på de laveste klassetrinnene. Å relatere ferdighetene skriving og lesing opp mot PC vil kunne øke barns motivasjon. Ved bruk av tekstbehandling i lese- og skriveopplæringa vil barna ta med seg disse positive erfaringene over i skolearbeidet. Hva tror dere?



4 kommentarer:

  1. Er helt enig med deg i at dersom man som lærer klarer å relatere skriving og lesing opp mot det digitale, kan det bidra til økt motivasjon blant elevene. I fjorårets praksis på 3.trinn, observerte jeg at de aller fleste elever synes det er både motiverende og morsomt å produsere tekster på datamaskinen. Flere av elevene uttrykte selv at det er en nedtur å skrive tekst for hånd, sammenliknet med å skrive på PC. Elevene har så mange muligheter på datamaskinen til å utprøve kreativiteten sin, og samtidig utforske PC som et digitalt verktøy i skriveprosessen. Noen elever synes at bare det å kunne legge til et bilde i tekstdokumentet sitt er spennende, og er en medvirkende faktor i at eleven føler en stolthet til teksten sin.

    SvarSlett
  2. Morsomt at du har opplevd dette i praksis. Jeg er ganske sikker på at både skriveopplevelsen og skrivegleden kommer hvis man varierer undervisningsformer, slik at de får bruke tekstbehandlingsprogram i tillegg til blyanten når det skal produseres tekster.

    SvarSlett
  3. Et søk på "å skrive seg til lesing" bringer frem mye interessant.

    SvarSlett