Totalt antall sidevisninger

tirsdag 4. november 2014

Blogging

Blogger som læringsarena
Blogger øker kraftig i antall og det finnes mange typer blogger; rosablogger, moteblogger, sportsblogger, personlige, kommersielle osv. En årsak til dette er at det er enkelt å opprette sin egen blogg, jeg brukte 5 minutter.
Blog, makes people think.
 Bilde hentet her
Denne bloggingen har jeg funnet ut at er en kilde til informasjon og idémyldring, ikke minst når jeg leser bloggene til, og kommentarene fra mine medstudenter på UiN. Det at andre kan kommentere på innleggene gjør bloggene interessante og lærerike. I min egen blogg ser jeg verdien i kommentarene jeg har fått på innleggene og jeg føler at kommentarene er vel så viktige som selve blogginnlegget.
Bilde hentet her
Blogger inneholder alt mulig. Videoer, lyd, bilder og lenker til andre blogger eller andre blogginnlegg. Lenker gjør det lettere å finne mer informasjon om temaet det blogges om. Jeg ser på blogging som en læringsprosess, lesing av blogger og kommentarer på mine innlegg gir meg muligheter for refleksjon, informasjonsinnhenting og mange nyttige ideér i forhold til min framtidige jobb som lærer.  

3 kommentarer:

  1. Hei Stig Anders! Helt, helt enig i det du skriver. Jeg deler også ditt syn på blogging som en læringsprosess. Det er relevant å påpeke at man faktisk sitter igjen med et faglig utbytte som et resultat av høsten blogging. Dette gjelder både egen blogg, andres blogger og ikke minst kommentarer på egen blogg. Kommentarene man får fra andre på sine egne blogginnlegg, er i stor grad med på å gjøre dette til en læringsprosess. Kan blogging øke bevvistheten i skriveprosessen, i forhold til hva man skriver, og evnen til å formidle et budskap (evt. drøfte personlige meninger og erfaringer)?

    SvarSlett
  2. Så klart! Jo mer man skriver, drøfter og argumenterer jo flinkere blir man til akkurat dette. Man må øve hvis du skal bli god på noe, du er jo en habil fotballspiller Reidar. Regner med at du har øvet en del… Det gjelder også skriftlig formulering o.l. Evnen til å kommunisere skriftlig (og muntlig) er viktig i enhver situasjon – spesielt i tiden vi er inne i der kommunikasjonen ofte foregår skriftlig i chat, e-post og andre digitale kanaler.
    En blogg fungerer på en måte som en treningsarena for skriftlig kommunikasjon.

    SvarSlett
  3. Jeg synes også det er mye gode og lærerike tilbakemeldinger å finne i blogging. Tror det kan være med på å skape motivasjon hos elevene også, samt en alternativ og litt annerledes måte å arbeide på.

    SvarSlett