Totalt antall sidevisninger

onsdag 12. november 2014

Ut i naturen

Viltkamera

Viltkameraet,
en kilde til læring
Læring forutsetter egeninnsats. Motivasjon beskriver viljen og energien vi trenger for å yte nødvendig innsats og for at læring skjer. I mitt virke som lærervikar har jeg vært med på å jobbe med viltkamera. Dette var noe elevene syntes var veldig spennende og det ble rene gymtimen når alle sprang om kapp for å komme først frem til kameraet for å ta ut minnekortet.


Ivrige elever
Bruk av viltkamera er en spennende og interessant nyvinning og det er kjempespennende å stå der i skogen med datamaskinen for å se hvilke blinkskudd viltkameraet har tatt siden sist. Å integrere                                       verktøyet i et helhetlig og målrettet                                                 undervisningsopplegg der elevene for                                             eksempel lager presentasjoner av dyrene                                         kameraet har tatt bilder av. 
Vi møtte denne rakkeren på turen.

Disse bildene, som elevene har fått tak i selv, kan bidra til ny og bedre kunnskap om naturen og alt som lever i den. Med programmer som Photostory kan man lage egne presentasjoner av dyrene viltkameraet har tatt bilder av og øke mestringsfølelsen, motivasjon og den digitale kompetansen i arbeidet. 

6 kommentarer:

  1. Spennende :) Så mye læring under ett. Naturen har enorme muligheter. Det å ta barna med ut på tur er ikke bare "pølseundervisning" som en foreleser i juss mente... Jeg ser for meg flere flotte bildefortellinger som resultat av viltkameraet. La elevene lage, og legg de ut her ;)

    SvarSlett
  2. For en spennende måte å komme i nærheten av naturen på! Kan tenke meg at elevene er kjempemotiverte for å finne ut om de har fått noen foto av dyr. Det faktum at det er tverrfaglig og har mange muligheter for etterarbeid, gjør dette til et veldig fint verktøy.

    SvarSlett
  3. Ja, dette var en kjempeidé. Å investere i viltkamera til skolene for å få elevene ut i frisk luft, og ikke minst lære dem hva som befinner seg i faunaen lokalt vil skape motivasjon og lærelyst.

    SvarSlett
  4. Kjempegøy! Dette er jo et utrolig godt utgangspunkt for tverrfaglig arbeid og praktisk læring! Hadde det gått noen dyr forbi?

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig Trine. Det har gått en drøss med dyr forbi. Rev, rådyr, elg, katter, hunder, mennesker, sinnsykt mye fugler (da ser det ut som det er spøkelser framfor kameraet).

      Slett
  5. Dette er jo en fantastisk spennende måte å jobbe på! Kan tro at elevene fant dette inspirerende. Læøring trenger jo ikke bare å foregå inne i klasserommet. Jeg tenker at det er viktig at vi også benytter oss av ulike andre læringsarenaer. Så morsomt at det har gått så mange dyr forbi kameraet! :-)

    SvarSlett