Viltkamera
Viltkameraet, en kilde til læring |
Læring forutsetter
egeninnsats. Motivasjon beskriver viljen og energien vi trenger for å yte
nødvendig innsats og for at læring skjer. I mitt virke som lærervikar har jeg
vært med på å jobbe med viltkamera. Dette var noe elevene syntes var veldig
spennende og det ble rene gymtimen når alle sprang om kapp for å komme først
frem til kameraet for å ta ut minnekortet.
Ivrige elever |
Bruk av viltkamera er en
spennende og interessant nyvinning og det er kjempespennende å stå der i skogen
med datamaskinen for å se hvilke blinkskudd viltkameraet har tatt siden sist. Å
integrere verktøyet i et helhetlig og målrettet undervisningsopplegg der
elevene for eksempel lager presentasjoner av dyrene kameraet har tatt bilder av.
Vi møtte denne rakkeren på turen. |
Disse bildene, som elevene har fått tak i selv, kan bidra til ny og bedre
kunnskap om naturen og alt som lever i den. Med programmer som Photostory kan
man lage egne presentasjoner av dyrene viltkameraet har tatt bilder av og øke mestringsfølelsen, motivasjon og den digitale kompetansen i arbeidet.
Spennende :) Så mye læring under ett. Naturen har enorme muligheter. Det å ta barna med ut på tur er ikke bare "pølseundervisning" som en foreleser i juss mente... Jeg ser for meg flere flotte bildefortellinger som resultat av viltkameraet. La elevene lage, og legg de ut her ;)
SvarSlettFor en spennende måte å komme i nærheten av naturen på! Kan tenke meg at elevene er kjempemotiverte for å finne ut om de har fått noen foto av dyr. Det faktum at det er tverrfaglig og har mange muligheter for etterarbeid, gjør dette til et veldig fint verktøy.
SvarSlettJa, dette var en kjempeidé. Å investere i viltkamera til skolene for å få elevene ut i frisk luft, og ikke minst lære dem hva som befinner seg i faunaen lokalt vil skape motivasjon og lærelyst.
SvarSlettKjempegøy! Dette er jo et utrolig godt utgangspunkt for tverrfaglig arbeid og praktisk læring! Hadde det gått noen dyr forbi?
SvarSlettEnig Trine. Det har gått en drøss med dyr forbi. Rev, rådyr, elg, katter, hunder, mennesker, sinnsykt mye fugler (da ser det ut som det er spøkelser framfor kameraet).
SlettDette er jo en fantastisk spennende måte å jobbe på! Kan tro at elevene fant dette inspirerende. Læøring trenger jo ikke bare å foregå inne i klasserommet. Jeg tenker at det er viktig at vi også benytter oss av ulike andre læringsarenaer. Så morsomt at det har gått så mange dyr forbi kameraet! :-)
SvarSlett