Totalt antall sidevisninger

søndag 5. oktober 2014

Digital kompetanse?

Den grunnleggende ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy. Hva dreier det seg om?

Digitale verktøy er en av de fem basiskompetansene, i LK06 er digital kompetanse betegnet som ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy(Utdanningsdirektoratet). Tanken er at om en elev skal forstå og lære av digitale verktøy, må eleven kunne navigere i digitale sjangre. Eleven må ha digital kompetanse for å forstå og lære av digitale verktøy, akkurat som man må knekke lesekoden for å oppnå lesekompetanse. Digital kompetanse er en integrert del av fagene i læreplanen.

Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. Læreren sin evne til å bruke IKT faglig med ett godt pedagogisk-didaktisk skjønn og være bevisst på hva dette har å si for elevenes læringsstrategier og danning gir eleven evner til å bruke IKT faglig og være bevisst på hva denne bruken har å si for eget læringsarbeid og digitale danning.
Brukes reflektert, profesjonelt og forsiktig...
Bilde er hentet her



Digital kompetanse dreier seg om mer enn digitale ferdigheter som er å kunne håndtere en datamaskin. Det er ikke bare snakk om tekniske ferdigheter, kunnskap er en integrert del av begrepet. Definisjonen er ett skritt vekk fra det instrumentelle synet på IKT i skolen hvor det i liten grad blir brukt pedagogisk. Instrumentelt syn på IKT har ikke hatt ønsket effekt, teknologi alene har i liten grad ført til pedagogisk innovasjon eller endring av undervisningen. En digitalt kompetent lærer som rollemodell for elvenes faglige IKT-bruk som bruker IKT profesjonelt, fagrelevant og reflektert er viktig for at IKT kan brukes på en fornuftig og pedagogisk måte i klasserommet. 

Litteratur

4 kommentarer:

  1. Ja det er brukt mange fine ord, og heldigvis er det en del skoler som både satser, og har utstyr og kompetanse til å møte læreplanens krav. Men det er nok en god del hvor det motsatte også er tilfelle dessverre.

    SvarSlett
  2. Veldig fin og reflekterende tekst, Stig. Du er inne på mange gode poenger her. Jeg føler det ikke kan poengteres nok hvor viktig det er at lærerne kurses i å lage innovative og varierende oppgaver for å tilfredsstille de digitale ferdighetene i klasserommet.

    SvarSlett
  3. God tekst om hvordan forstå digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. I kommentarene fremkommer at det er et stykke ingen før vi er "der". Det mangler forståelse for at de grunnleggende ferdighetene skal brukes til å lære i fagene. Hva med digital didaktikk?

    SvarSlett
  4. Det er rart at man er kommet så "kort" i utviklingen, IKT har jo vært en del av skolehverdagen lenge.

    SvarSlett