Totalt antall sidevisninger

onsdag 29. oktober 2014

Scribus


Siden sist jeg har vært inne her og blogget har jeg blant annet laget en plakat i programmet Scribus. Det er et program som komponerer en tekst og bilder på sidene ved å plassere dem i rammer som kan flyttes og forandres. Man har også stor kontroll på utformingen til tekst og bilder.

Scribus, artig å skrible i.
Bilde hentet her.
Denne typen program, Desktop Publishing program, (DTP-program) er gjerne komplekse og som regel svært dyre. Pris? Scribus er gratis, og kan lastes ned her. Jeg syntes det var litt vanskelig å skjønne seg på i begynnelsen, men etter litt om og men kommer man i gang og man skjønner hvordan det fungerer. Jeg fikk en god del hjelp her.

Jeg laget en plakat om hvor viktige foreldrene er i den begynnende leseopplæringen. Det er viktig å gi barna leseglede og vise dem at lesing er gøy, spennende og ikke minst nyttig! Plakaten er ment som en inspirasjon til foreldrene i deres bidrag i leseopplæringen.




I skolen kan man bruke dette programmet til veldig mye, det viktigste er at elevene skjønner hvordan det brukes, og får en «oppskrift» i funksjonene og instruksjoner før arbeidet i Scribus begynner. 


2 kommentarer:

  1. God, positiv omtale av Scribus der du vektlegger at programmet kan brukes til mye nyttig i skolen. Plakaten din er et godt eksempel på det. Utmerket at du viser til en hjelpe-ressurs.

    SvarSlett
  2. Scribus er et program man kan ha mye nytte av i skolen. Det tar en stund før man skjønner seg på det, men når dette er i "boks" er det morsomt å holde på.

    SvarSlett